Behandlinger for hund og katt

Våre veterinærtjenester.

Akupunktur

Vår dyrlege er sertifisert akupunktør for hund, katt og hest gjennom anerkjente IVAS. Akupunktur er en behandlingsform som ofte benyttes ved allergi, skjelettplager, leddplager og muskelplager hos dyret.

Avliving

Avliving av kjæledyr er en følelsesladet situasjon. Derfor settes det av god tid, og vi forsøker å ha et mest mulig rolig miljø rundt prosedyren. Vi sørger for at dyret får en trygg og verdig avslutning på livet.

Avliving foregår ved at dyret får en beroligende sprøyte,  etterfulgt av en innsovende sprøyte. Vi tilbyr også kremasjon av hund og katt.

Blodlaboratorium

Klinikken har eget blodlaboratorium. Innen 1 time har vi resultatene som viser den indre tilstanden hos dyret. Vi tester organfunksjoner som lever, nyre, blodsukker, elektrolytter, stoffskifte, CRP og koagulasjonsstatus. Videre tester vi “hematologi”, hvor vi får svar på blodprosent, immunforsvar og koagulasjonsevne. Vi tester også for flåttbårne sykdommer som borrelia, samt for kattevirus, katteaids, bukhinnebetennelse og leukemivirus, samt bukspyttkjerteltest.

Digital røntgen

Vi bruker digital røntgen for undersøkelse av hode, skjelett, bryst-og bukorganer. Vi har også digital tannrøntgen for undersøkelse av den generelle helsetilstanden i munnen, samt for å påvise eventuelle skader og forandringer i munn og kjeve.

Fysioterapi

Vi tilbyr fysioterapeutisk behandling etter operasjon, ved bruddskader, ved forkalkninger i ledd, eller ved andre tilstander som kan behandles med fysioterapi. Vi utfører behandling med laser, kuldebehandling og massasje.

ID-merking

Skal du ta med kjæledyret ditt på reise, er det ofte nødvendig med reisepass, ID-merking (også kalt chipping), vaksinering og annen behandling. Dette avhenger både av dyr, reisemål og lengde på reiseoppholdet. Vi kan bistå med alt dette.

Ta gjerne kontakt for mer informasjon.

Kiropraktikk

Dersom dyret er plaget med ledd som ikke beveger seg som de skal eller generelt nedsatt bevegelighet, kan kiropraktikk være en effektiv behandlingsform. Vår dyrlege er sertifisert kiropraktor for hund, katt og hest gjennom IAVC.

Kirurgi

Vår veterinær utfører en rekke kirurgiske behandlinger, blant annet i forbindelse med:

• Kastrering/sterilisering

• Livmorbetennelse

• Fjerning av kuler, utvekster, vorter og svulster

• Sying av sår

• Tanntrekking

• Fjerning av blærestein

• Amputasjoner

• Fjerning av fremmedlegemer i tarm

Før narkose må dyret faste og være uten mat i 8 timer, men kan få vann.

Parasittundersøkelse

Har dyret ditt fått matt pels, rast ned i vekt, fått økt matlyst uten vektøkning, eller har du oppdaget parasitter i avføring/oppkast? Da anbefaler vi å få tatt blodprøver av dyret. Ved parasittundersøkelse må eier ha med avføringsprøve fra dyret. Denne testes direkte på klinikken. Vi tester for spolorm, bendelorm og giardia.

Patella Luksasjon

Denne tilstanden rammer både hunder og katter. Mest utsatt er miniatyrhunder som papillon, Chihuahua og liknende, samt katterasen Burmeser.

Sterilisering og kastrering

Sterilisering eller kastrering utføres ofte ved aggresjon hos dyret, feilplassert testikkel, hyperseksuell atferd, innbilt svangerskap, forlenget løpetidsblødning, jurkreft, diabetes eller livmorbetennelse. Vi utfører sterilisering og kastrering med moderne operasjonsteknikk som medfører lav risiko. Vi utfører ikke kikhullsoperasjon.

Katt

• Bør kastreres/steriliseres fra seks måneders alder

• Fordeler ved sterilisering av hunnkatt er at man slipper langvarige utgifter til p-piller, samt at man fjerner risikoen for livmorbetennelse.

• Vi anbefaler å holde katten inne i 14 dager etter operasjon. Hunnkatten får på seg en operasjonstrøye som må være på i 10 dager.

• Det er ingen sting å fjerne etter operasjonen.

Hund

• I Norge er reglene slik at kastrasjon av hannhund og sterilisering av tispe ikke er tillatt med mindre det foreligger en medisinsk årsak.

• Fordeler ved sterilisering av tisper er blant annet redusert risiko for jurkreft, ingen risiko for livmorbetennelse eller fremtidig løpetid.

• De fleste hunder vil oppføre seg som normalt allerede to til tre dager etter operasjon.

Tannpleie

Vi tilbyr ulike behandlinger innen tannpleie:

• Gratis tannsjekk — få generell status på helsetilstanden til tennene og munnhulen

• Tannrengjøring

• Tannreparasjon

• Fjerning av tannstein ved bruk av ultralydscaler

• Oppretting av saksebitt og feilstilte tenner

• Rotfylling

• Fjerning av plakk

• Tanntrekking

• Emaljepolering

Før narkose må dyret faste og være uten mat i 8 timer, men kan få vann.

Ultralyd

Vi benytter moderne ultralydapparat for skanning av hjerte og bukhule, samt for å utføre drektighetsdiagnostikk. Vi samarbeider med amerikanske veterinære spesialister innenfor ultralyd, som kvalitetssikrer funnene og kommer med anbefaling til eventuell behandling. For ultralydundersøkelse behøves vanligvis ikke nedsoving/anestesi, og undersøkelsen innebærer ikke inngrep av noe slag.

Vaksinering

Vaksiner er en effektiv behandlingsform som beskytter dyret mot alvorlige- og i verste fall dødelige virussykdommer. Vi vaksinerer mot:

• Kennelhoste

• Valpesyke